Kazimierzowski Uniwersytet Trzeciego Wieku

Pięć granic

Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Rosja

Słuchacze Kazimierzowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku z Bydgoszczy zwiedzają świat, zgodnie z przyjętym planem. Przez dziesięć lat swojego istnienia zwiedzili zachodnią Europę, kraje skandynawskie oraz państwa ściany wschodniej. W roku ubiegłym byli w Chinach. W tym roku 90-cio osobowa grupa  wybrała się do Sankt Petersburga. Po drodze odwiedzili Kowno, Tallin i Helsinki.

Naszą podróż rozpoczęliśmy od  zwiedzania Kowna, przedwojennej stolicy Litwy. Po zwiedzeniu ruin XIV-to wiecznego zamku  i zabytkowej starówki, udaliśmy się na nocleg do stylowego hotelu „Metropolis”.

Kowno mnie rozczula. Byłam już tutaj przed kilkoma laty. Wtedy byłam na wycieczce po  Litwie. Nie sądziłam, że jeszcze tu wrócę mówi wzruszona Lidia Lubiszewska.

Po regionalnym śniadaniu  wyruszyliśmy w  drogę do Tallina, stolicy  Estonii. Tu nocowaliśmy w nowoczesnym hotelu „Ecoland”.   Następnego dnia  podziwialiśmy na wzgórzu Toompea  XIV-to wieczne fortyfikacje oraz gotycką  katedrę.  Tallin rozwinął się od byłego radzieckiego miasta. Teraz jest jedną z najbardziej fascynujących stolic na kontynencie.  Są tu bajkowe budynki, niekończący się wybór barów, restauracji i hoteli. Następnie udaliśmy się do  terminalu promowego. Cieśninę Fińską pokonaliśmy na pokładzie szybkiego promu”Finlandia”. Dwugodzinny rejs spędziliśmy na pokładzie słonecznym opalając się  i podziwiając widoki . Bałtyk był tego dnia wyjątkowo  spokojny.

Helsinkach, stolicy Finlandii, podziwialiśmy Plac Senacki, Uniwersytet Yliopisto, parlament, Pałac Prezydencki, Most Pitkasilta oraz największy i najstarszy park Kaivopuisto.   Po zwiedzeniu urokliwej Starówki Helsinek zaokrętowaliśmy się na pokład olbrzymiego promu „Princessa Anastazja”. Statek ma 176,8 m długości,  32,86 m szerokości oraz 6,3 m zanurzenia. Jednostka ta na pokład zabiera 350-osobową załogę i 2 500 pasażerów, dla których przygotowano 834 kabiny różnej klasy. Na pokładzie promu znajdowały się także miejsca dla 580 pojazdów osobowych.

Podróż tym 11-to pokładowym  promem była dla nas  niezapomnianym przeżyciem. Dostarczyła wszystkim uczestnikom rejsu wielu pozytywnych emocji i niezapomnianych chwil. Nasi seniorzy zamiast pójść spać  korzystali z licznych promowych rozrywek. „Princessa”   oferowała liczne bary, puby, restauracje oraz kasyna. Po nocnym  rejsie  trwającym 13 godzin wyokrętowaliśmy się w Petersburgu mówi Halina Czarnocka.